Dieren

Welk paardenvoer heb je nodig?

We weten dat voeding belangrijk is, zowel voor mensen, maar ook paarden. Het is daarom belangrijk dat paarden het juiste paardenvoer krijgen. Hoe weet je of je het juiste voer hebt en of de paarden genoeg mineralen en vitaminen binnen krijgen? Voedsel met veel magnesium en calcium zijn belangrijk voor een goede stofwisseling, maar is ook nog goed voor het beenweefsel. Magnesium daarentegen zorgt ervoor dat de spieren van het paard ontspannen. Dus als het paard gespannen of nerveus is, dan is het aan te raden om voer te geven dat veel magnesium bevat.

Het is echter niet alleen mineralen en vitamines waar je naar moet kijken. Wat is de kwaliteit van het ruwvoer en krachtvoer? Al deze elementen spelen een rol in de gezondheid van je paard. Het is daarom belangrijk om dit in de gaten te komen want mocht er iets mis zijn kan je dit beter in een vroeg stadium ontdekken. Zo kan veel onnodig leed voorkomen worden. Want bijvoorbeeld een tekort aan mineralen en vitamines kunnen grote (onzichtbare) gevolgen hebben voor je paard.

Vergeet niet dat ieder paard anders is en dus ook allemaal andere behoeftes. Echter, ieder paard heeft wel mineralen en vitaminen nodig om gezond te blijven. Mocht je toch twijfelen en afvragen of je paard wel gezond is? Er zijn meerdere dingen die je kan doen om dit te onderzoeken. Wat je kan doen is bijvoorbeeld een bloedonderzoek. Want meten is weten! Als je weet wat er aan de hand met je paard is, kun je daar op anticiperen met het dieet.