Stichting poes Informatie Blog

Meest recente berichten

Categorieën

Pagina’s

Archief

Wees niet bang voor lof: hoe u nog beter kunt worden door uw beste kwaliteiten op te merken

werk zoeken

Ongeveer vijftien jaar geleden – in 2005 – publiceerden mijn collega’s en ik een artikel in de Harvard Business Review waarin een nieuwe benadering van persoonlijke en professionele ontwikkeling werd gepresenteerd. Het idee was dat goedkeuring een belangrijke factor is bij persoonlijke groei, zeker als het gaat om ons succesverhaal. In dit artikel hebben we een reeks oefeningen gepresenteerd waarmee een persoon zijn beste kwaliteiten kan begrijpen. De methode, gebaseerd op ons wetenschappelijk onderzoek, wordt momenteel door duizenden mensen over de hele wereld gebruikt voor teambuilding, bedrijfstrainingen en leiderschapsprogramma’s.

Het wordt ook gebruikt in cursussen voor niet-gegradueerde en afgestudeerde studenten van verschillende specialiteiten. Praktisch onderzoek heeft aangetoond dat we allemaal profiteren van positieve feedback over onze sterke punten en prestaties. Het stimuleert positieve emoties en zelfvorming, helpt vindingrijkheid te ontwikkelen en de kwaliteit van relaties met collega’s, vrienden en familieleden te verbeteren. Het delen van informatie over onze beste kwaliteiten met collega’s tijdens onboarding op een nieuwe werkplek verhoogt ook de arbeidsvreugde en vermindert het personeelsverloop.

Als u uw beste zelfbewustzijnsoefeningen alleen doet, als u ze niet te vaak doet, garandeert u positieve feedback. Maar er zijn andere methoden van reflectie en reflectie over uw positieve kanten, die organisch in uw dagelijkse werkschema kunnen passen. Dit continue proces helpt mensen om nieuwe benaderingen van het doen van werk te vinden, die aspecten van de persoonlijkheid te ontwikkelen die gewoonlijk worden vergeten onder het juk van dagelijkse werktaken, en om naar de toegewezen taken te gaan. Hier zijn vijf manieren waarop u op basis van uw beste kwaliteiten dagelijkse ontwikkelingskansen kunt herkennen en hiervan kunt profiteren.
Besteed aandacht aan positieve feedback

De meeste mensen zijn gewend aan kritische feedback: het gaat meestal gepaard met gevoelens van afschuw, angst en een explosie van emoties, en wordt daarom vooral goed onthouden. Ter vergelijking: positieve feedback op onze acties blijft vaak onopgemerkt. Maar als u te lang geniet van lof, kan het al snel worden verweten dat u te onfatsoenlijk bent. Je moet dus oefenen om zulke positieve momenten niet te snel te vergeten.

Om die momenten vast te leggen, creëert u een ruimte – digitaal of fysiek – waar u eventuele positieve feedback die u hebt ontvangen, kunt opslaan. Dit kunnen bedankbrieven zijn, opmerkingen van uw formele beoordelingen of vermeldingen per e-mail over uw werk. En laat uw collectie verder gaan dan uw professionele leven: persoonlijke getuigenissen kunnen net zo krachtig zijn.

Als u gemengde feedback krijgt, moet u de positieve en negatieve opmerkingen van elkaar scheiden. Dit zal je helpen om je een tijdje uitsluitend op positieve recensies te concentreren en erachter te komen wat je wel en niet moet blijven doen. Zo kunnen professoren wiens vakken door honderden studenten worden geëvalueerd, gebruik maken van onderlinge coaching met vertrouwde collega’s. In dit geval helpen ze elkaar om positieve reacties te selecteren uit de uiteindelijke beoordelingen, die in hun persoonlijke geschiedenis moeten worden opgeslagen.

Zodra je een “spaarvarken” voor jezelf hebt gemaakt met positieve recensies, maak dan een herinnering in de kalender om er regelmatig op terug te komen – want elke keer zie je iets nieuws. Stel uzelf de vraag: kunnen er specifieke trends of terugkerende punten zijn in deze feedback? Welke mogelijkheden moet u zoeken om uw beste kant te laten zien? Wat kun je nog meer leren over je sterke punten, en wie kan je helpen? Hoewel velen dergelijke vragen liever zelf beantwoorden, kan het nuttig zijn om van gedachten te wisselen met een vertrouwde vriend of coach. De professoren in het vorige voorbeeld konden bijvoorbeeld twee keer per jaar afspraken maken met gevolmachtigden om positieve feedback uit te wisselen, elkaar te helpen bij het interpreteren ervan en na te denken over hoe ze in de klas in de praktijk konden brengen.

Vragen stellen

Laat positieve recensies niet los. Probeer meer over hen te vragen om erachter te komen welke stappen het meest effectief waren. Het belangrijkste is om vragen te stellen zodat ze geen uiting van egoïsme lijken te zijn, maar het duidelijk maakten dat je niet alleen bereid bent om openlijk naar de mening van anderen over jezelf te luisteren, maar dat je hen ook dankbaar bent voor zo’n kans.

Luister bijvoorbeeld naar complimenten. We proberen complimenten vaak te negeren omdat we ons niet op ons gemak voelen om ze te ontvangen. Maar in feite helpen ze zich te ontwikkelen, maar alleen als ze in een specifieke vorm aan ons worden overgebracht. Probeer te begrijpen wat er achter de clichés en vage opmerkingen schuilgaat. Probeer erachter te komen wat voor jou en voor anderen in specifieke situaties goed werkte. Je kunt zeggen: ‘Bedankt dat je dit hebt gemarkeerd. Dankzij jullie feedback was mijn dag een succes! Kunt u uitleggen welke specifieke indruk van mijn acties op u het meest indruk op u heeft gemaakt? Ik probeer mijn sterke punten te begrijpen om hun potentieel op het werk te gebruiken. “

Vraag uw manager om enkele gedetailleerde voorbeelden van uw sterke punten uit een formele prestatiebeoordeling. Ontdek van hem hoe en waar u deze kwaliteiten in praktijk kunt brengen. Een medewerker die we kennen, ontdekte bijvoorbeeld dat teamgesprekken in haar aanwezigheid soepeler verliepen en stelde voor dat haar superieuren naar andere bijeenkomsten zouden komen waar haar kalmte en vaardigheden als facilitator konden worden gebruikt om groepsdiscussies te verbeteren. De baas realiseerde zich dat haar vaardigheden nuttig konden zijn in het komende klantenforum, en dus kreeg ze een nieuwe kans om haar sterke punten te laten zien.

Uit onderzoek blijkt dat managers geen concrete, uitvoerbare complimenten geven, zodat u zelf de eerste stap kunt zetten. Vraag wat je baas leuk vindt aan je werk en probeer een zo specifiek mogelijk antwoord te krijgen. Als u bijvoorbeeld een-op-een met uw manager spreekt, zegt u: “Ik probeer meer te weten te komen over hoe ik bijdraag aan het bedrijf om mijn prestaties verder te verbeteren. Als mijn manager heb je waarschijnlijk een beter idee van wanneer, waar en hoe mijn vaardigheden van pas kunnen komen. Kunt u mij een concreet voorbeeld geven van wanneer ik, naar uw mening, in staat was mezelf op de beste manier te bewijzen en uw team ten goede kwam? “

Overweeg om alleen een mentor of coach te ontmoeten om uw sterke punten te bespreken en hoe u daarop kunt voortbouwen en deze kunt gebruiken om effectiever te zijn in uw organisatie. Bespreek afzonderlijk de mogelijkheden om de kwaliteiten die u mist te ontwikkelen. Omdat negatieve feedback beter wordt onthouden dan positieve feedback, is het bijna onmogelijk om in dezelfde vergadering te focussen op sterke en zwakke punten. Als u zelf feedback geeft, overweeg dan om deze methode te gebruiken om uw medewerkers te helpen groeien en slagen.
Analyseer uw voortgang

Analyseer uw werk achteraf om benchmarks voor uzelf vast te stellen en te bepalen welke ervaringen in de toekomst nuttig kunnen zijn. Gebruik de methode die in de sport wordt gebruikt: bekijk uw “record” van evenementen om te bepalen wat er goed ging en ontwikkel op basis hiervan tactieken voor toekomstige “games”.

Als u persoonlijk positieve feedback heeft gekregen, neem dan de tijd om na te denken en uw indrukken hiervan op te schrijven: schrijf een kort verhaal over uw acties en hun impact op de organisatie. Een dagboek bijhouden is een geweldig hulpmiddel om u te helpen erachter te komen hoe u uw best kunt doen. Een van onze kennissen – de directeur Intellectuele Eigendom – hield bijvoorbeeld zulke dagboeken bij om het niveau van persoonlijke en professionele ontwikkeling te verbeteren. Bij het analyseren van zijn aantekeningen realiseerde hij zich dat hij het beste met moeilijke klanten om kon gaan als ze de dag voor formele bijeenkomsten een informeel diner hadden, waarbij klanten vaak indirect hun belangen en problemen noemden. Deze eerdere kennismaking met de cliënt gaf hem vertrouwen en gemoedsrust en stelde hem in staat om resultaten te boeken in formele bijeenkomsten. Zodra onze kennis dit besefte, begon hij regelmatig informele diners te organiseren, waardoor hij zijn beste kwaliteiten consequenter kon laten zien. Hierdoor verbeterde hij niet alleen de klantrelatie, maar kreeg hij ook promotie.

Neem ook de tijd om na te denken over uw sterke punten in het algemeen. Hoe kunnen uw sterke punten uw zwakheden aanvullen? Denk na over de keerzijde van uw beste eigenschappen: kunnen zwakke punten opwegen tegen deze of u ertoe aanzetten ze te misbruiken, en hoe kunt u ze vermijden?

Zodra je jezelf begint te analyseren (positieve recensies opmerken, vragen stellen en je successen analyseren), zul je een meer holistisch begrip ontwikkelen van niet alleen je beste kwaliteiten, maar ook van de omstandigheden waaronder hun potentieel het meest effectief kan worden gebruikt op het werk. De volgende tips zullen je helpen om je voor te bereiden om deze beste eigenschappen in het leven op twee manieren te gebruiken: oefen en wissel meningen uit met collega’s.

Zoek een kans om jezelf te bewijzen in jouw positie.

Als je een zware baan hebt, kies dan een paar opdrachten uit die je zo goed mogelijk kunt doen om je zwakke punten te compenseren. Dit zal u helpen voet aan de grond te krijgen in uw positie. We voelen ons vaak het meest gewaardeerd op het werk als we de impact zien die we op anderen hebben. Daarom is het vinden van rollen en kansen waarmee u uw werk of professionele gemeenschap kunt beïnvloeden, een belangrijke manier om uzelf uit te drukken.
Als u negatieve feedback krijgt, probeer dan ook de positieve niet te vergeten.

Herinneringen aan hoeveel u bijdraagt, zullen niet alleen uw reactie op kritiek minder pijnlijk maken, maar het zal u ook vertrouwen geven en het vermogen geven om actie te ondernemen om het belang van kritiek voor uw toekomstige groei te begrijpen. Bepaal wat uw beste eigenschappen u zullen helpen een nuttige les uit kritiek te leren en hoe u zich verder kunt ontwikkelen zonder uw zelfbesef te verliezen.
Geef zelf feedback.

De beste manier om uw positieve punten te onthouden, is door goed te spreken over de positieve punten van anderen. Deze uitwisseling van wederzijds voordeel kan wortel schieten en u vertrouwd raken. Deel bijvoorbeeld aan het einde van het project uw mening over hoe elk van uw teamleden een belangrijke bijdrage aan het werk heeft geleverd. Afsluitingsfeesten worden ook gewoon in het leven geroepen om feedback over elkaar te delen. In ieder geval, als de tijd en planning het toelaten, kunt u hiervoor e-mail of gewone post of één-op-één communicatie gebruiken.

Dale Carnegie en John Maxwell vergeleken het proces van menselijke ontwikkeling met goudwinning: je moet daarbij tonnen vuil opgraven, maar je begint met de gedachte dat je op zoek bent naar goud. Evenzo kunnen mensen die de bijdragen van anderen erkennen en valideren, hun beste kwaliteiten consequenter laten zien. Bedenk dat zelf beter worden en het beste in anderen naar boven halen een levenslange reis is. Met moed, nieuwsgierigheid en vastberadenheid kunt u uw kwaliteiten ontwikkelen om uzelf, uw relaties en zelfs uw organisatie te transformeren.

https://www.vindazo.be

© 2021 Stichting poes All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.