Dienstverlening

Hoverboards vergelijken met fietsen

Het is eigenlijk te gek, maar de geschiedenis toont ons telkens weer hoe het eigen is aan de mens om bang te zijn voor nieuwe uitvindingen en hoe hij ze probeert te vermijden. Ik las vandaag een artikel over de opkomst van de fiets en hoe men erop reageerde met net dezelfde reacties die we vandaag zien tegenover de hoverboards.

In dat artikel werd verteld hoe de fiets evolueerde uit de bestaande technologie, net zoals de hoverboard het deed, en hoe de fiets op net dezelfde wijze in de media gedemoniseerd werd. De overeenkomsten zijn verbazingwekkend.

Vandaag is het zelfs nog erger: de manier waarop de media de dingen overdrijft en buiten proportie belicht. Want verdraaid nieuws kan letterlijk in de kortste tijd heel de wereld bereiken en de schade en slechte reputatie gaat heel snel rond en is heel vernietigend. En hoewel brand- en explosiegevaar een reële bedreiging vormen bij hoverboards, bezorgt de media ons toch niet het juiste gezichtsveld. Ze houdt ons integendeel een beeld voor dat de soort storingen die we bij hoverboards zien, enkel voorkomt bij scootmobielen. Terwijl in werkelijkheid een identiek gevaar bestaat bij praktisch alle technologie die we vandaag de dag gebruiken!

Laptops en mobiele telefoons zijn in het verleden al vaak ontploft en doen het nog steeds. Maar de mensen blijken deze zaken niet te vermijden.

Het zelfde kan gezegd worden van auto’s en andere elektronische toestellen. Zo kan men zelfs niet het aantal hoverboard branden vergelijken met het aantal autobranden die veroorzaakt werden door verkeerde elektrische bestanddelen. Het aantal branden in voertuigen overschrijdt de 100.000 per jaar. Hoverboards hebben daarentegen zowat 52 branden veroorzaakt van december 2015 tot heden.

En wat te zeggen over de mensen die verwondingen hebben opgelopen met hoverboards? Zouden we daarom deze zaken moeten bannen? Nogmaals, laten we dit realistisch bekijken en zien of deze redenering niet te gek is. Elk jaar worden duizenden mensen verwond en vinden ze zelfs de dood te wijten aan ongevallen met skateboards, surfboards, cross motoren, schaatsen, snowboards, ski’s, motorfietsen, auto’s, vrachtwagens, quads, enz… En nog veel meer lopen verwondingen op en sterven door allerlei sporten te beoefenen zoals basketbal, voetbal, baseball, volleybal en zo voort en zo voort.

En toch zijn er die zeggen dat ze de hoverboards willen bannen omdat enkele mensen erdoor verwond werden. Maar het is een feit dat hoverboards niet gevaarlijker zijn dan sommige van die activiteiten die ik hierboven vermeld heb. Elke sport op zich en elke activiteit draagt een risico in zich waarbij men letsels kan oplopen. Het maakt deel uit van wat we ons dagelijks leven noemen.

Wil je een hoverboard kopen? Kijk dan eens op de site van Swheels.nl. Je vind hier onze collectie hoogwaardige hoverboards.